آزمایش‌ ها و غربالگری های مورد نیاز دوران بارداری

آزمایش‌ ها و غربالگری‌ های مورد نیاز دوران بارداری

🟢 آزمایش‌ ها و غربالگری های مورد نیاز دوران بارداری باید در مراکز تصویربرداری تخصصی و معتبر انجام شود. چرا که در این مراکز نتایج آزمایش‌های حساس بارداری دقیق‌تر خواهد بود. آزمایش‌های و غربالگری‌های دوران بارداری معمولاً در سه ماهه اول، سه ماهه دوم و سه ماهه سوم انجام می‌شود.

در کنار آن نیز آزمایش‌های اضافه از جمله آمنیوسنتز‌، نمونه گیری از پرزهای جفتی (CVSپایش جنین‌، آزمایش گلوکز و کشت استرپتوکوک گروه B نیز توسط پزشک متخصص تجویز می‌شود. برای انجام آزمایش‌ ها و غربالگری‌ های مورد نیاز دوران بارداری می‌توانید به مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی با مدیریت دکتر محمد حسین اخلاقی نیا مراجعه کنید.

🔵 آزمایش‌ ها و غربالگری‌ های مورد نیاز دوران بارداری کدامند؟

آزمایش‌ ها و غربالگری های مورد نیاز دوران بارداری که حتماً باید انجام شوند، شامل موارد زیر است:

غربالگری ژنتیک: برای تشخیص احتمال بروز اختلالات ژنتیکی لازم است.

آزمایش غربالگری سه ماهه اول: شامل سونوگرافی جنین و آزمایش خون مادر است. از طریق این فرایند می‌توان میزان خطر ابتلا به نقایص مادرزادی جنین را تعیین کرد.

غربالگری سه ماهه دوم: شامل چند آزمایش خون به نام نشانگرهای چندگانه است. این نشانگرهای اطلاعات موثری در مورد خطر داشتن فرزندی با بیماری‌های ژنتیکی خاص و نقایص مادرزادی ارائه می‌کند.

آزمایش‌های اضافی دوران بارداری: که شامل نمونه‌گیری از پرزهای جفتی (CVS)‌، آمنیوسنتز‌، پایش جنین‌، آزمایش گلوکز و کشت استرپتوکوک گروه B است.

آزمایش‌ ها و غربالگری‌ های مورد نیاز دوران بارداری کدامند؟
آزمایش‌ ها و غربالگری‌ های مورد نیاز دوران بارداری کدامند؟

غربالگری ژنتیک جنین

یکی از آزمایش‌ ها و غربالگری های مورد نیاز دوران بارداری، غربالگری ژنتیک است. اگر شما یا همسرتان سابقه اختلالات ژنتیک دارید، پزشک با انجام آزمایش‌های ژنتیک وضعیت جنین را بررسی می‌کند. برخی از اختلالات ژنتیکی که از طریق این غربالگری قابل تشخیص است عبارتند از:

1- فیبروز کیستیک

2- بیماری کلیه پلیکیستیک

3- دیستروفی عضلانی دوشن

4- هموفیلی A

5- بیماری سلول داسی شکل

6- بیماری تای ساکس

7- تالاسمی

غربالگری سه ماهه اول بارداری

آزمایش سه ماهه اول ترکیبی از آزمایش خون مادر و سونوگرافی جنین است. این نوع غربالگری شامل موارد زیر است:

1- انجام سونوگرافی برای بررسی ضخامت مایع پشت گردن جنین

2- سونوگرافی برای تعیین استخوان در بینی جنین

3- آزمایش‌های خون سرم مادر که دو ماده موجود در خون زنان باردار راه اندازی می‌کند.

4- پروتئین پلاسمای A مرتبط با بارداری (پروتئینی که توسط جفت در اوایل بارداری تولید می‌شود)

5- گنادوتروپین جفت انسان که توسط جفت در اوایل بارداری تولید می‌شود.

با ارزیابی غربالگری سه ماهه اول نقایص مادرزادی از جمله سندروم دان و تریزومی ۱۸ قابل اندازه‌گیری است. اگر نتایج این آزمایش غیر طبیعی باشد، مشاوره ژنتیک توصیه می‌شود.

بیشتر بخوانید: مهمترین سونوگرافی بارداری

آزمایش‌های غربالگری سه ماهه دوم

از دیگر آزمایش‌ها و غربالگری‌ های مورد نیاز دوران بارداری، غربالگری سه ماهه دوم است. این آزمایش شامل چند آزمایش خون به نام نشانگرهای چندگانه است. از طریق این نشانگرها ابتلای جنین به بیماری ژنتیکی یا نقص‌های مادرزادی قابل اندازه‌گیری است.

این غربالگری بین هفته‌های ۱۵ تا ۲۰ بارداری انجام می‌شود. نشانگرهای چندگانه شامل موارد زیر است:

1- غربالگری AFP که از طریق آن سرم خون مادر بررسی می‌شود.

2- استریول: هورمونی که توسط جفت تولید می‌شود و می‌توان میزان آن را از طریق ادرار مادر اندازه‌گیری و برای سلامت جنین استفاده کرد.

3- اینهیبین: هورمونی که از طریق جفت تولید می‌شود.

4- گنادوتروپین جفت انسان: که توسط جفت تولید می‌شود.

نتایج غیر طبیعی این آزمایش‌ها نشان دهنده این است که باید آزمایش‌های تکمیلی انجام شود.

🔵 سونوگرافی‌های دوران بارداری

در دوران بارداری یک سری سونوگرافی نیز باید انجام شود تا از طریق آن رشد طبیعی جنین و تاریخ وضع حمل به طور دقیق مشخص شود.

سونوگرافی‌های سه ماهه اول 

برای تعیین تاریخ وضع حمل، تعداد جنین‌ها و تشخیص یک سری ناهنجاری‌های ژنتیکی انجام می‌شود.

سونوگرافی‌های دوران بارداری
سونوگرافی‌های دوران بارداری

 سونوگرافی‌های سه ماهه دوم

برای بررسی آناتومی جنین، مقدار مایع آمنیوتیک، بررسی الگوی جریان خون، مشاهده فعالیت جنین و اندازه‌گیر طول دهانه رحم انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: سونوگرافی غربالگری جنین

سونوگرافی سه ماهه سوم

برای پایش رشد جنین، ارزیابی جفت و بررسی مشخصات بیوفیزیکی جنین انجام می‌شود.

🔵 تست آمنیوسنتز 

این تست نمونه برداری کوچکی از مایع آمنیوتیک است که جنین راه احاطه می‌کند. این آزمایش برای تشخیص نقص لوله‌ عصبی باز، مانند اسپینا بیفیدا و بررسی اختلالاتکروموزومی انجام می‌شود. این آزمایش در هفته 15 تا 20 حاملگی انجام می‌شود. کاندیدای نخست این آزمایش زنان بالای ۳۵ سال و خانم‌های بارداری هستند که آزمایش غربالگری سرم مادر غیرطبیعی داشته‌اند.

🔵 نمونه‌برداری از پرزهای جفتی (CVS)

این آزمایش قبل از تولد انجام می‌شود و نمونه‌برداری مقداری از بافت جفت است. از طریق این نمونه برداری می‌توان اختلالات کروموزومی و مشکلات ژنتیکی را بررسی کرد. این آزمایش اطلاعاتی در مورد نقص لوله عصبی باز ارائه نمی‌کند. زنانی که محتملCVS  هستند، برای بررسی نقایص باید بین هفته‌های ۱۶ تا ۱۸ بارداری این آزمایش را انجام دهند.

🔵 پایش جنین

در اواخر دوران بارداری پزشک ممکن است بخواهد ضربان قلب و دیگر عملکردهای جنین را کنترل کند. این تست برای بررسی میزان و ریتم ضربان قلب جنین بسیار ضرورت دارد. میانگین ضربان قلب جنین چیزی بین ۱۲۰ تا ۱۶۰ ضربه در دقیقه است.

این میزان ممکن است با واکنش جنین و شرایط رحم تغییر کند. ضربان غیر طبیعی ممکن است به این معنی باشد که اکسیژن‌رسانی کافی به جنین صورت نمی‌گیرد. از سوی دیگر الگوی غیر طبیعی ممکن است به این معنا باشد که باید زایمان اورژانسی سزارین نیز انجام شود.

پایش جنین
پایش جنین

🔵 آزمایش گلوکز

این آزمایش برای اندازه گیری سطح قند خون انجام می‌شود و باید آن را بین هفته 24 تا 28 بارداری انجام دهید.

🔵 کشت استرپتوکوک گروه

استرپتوکوک گروه B (GBS) نوع باکتری است که در دستگاه تناسلی تحتانی زنان یافت می‌شود. عفونت دستگاه ادراری ناشی از  GBS ‌می‌تواند منجر به زایمان و تولد زودرس یا پیلونفریت (التهاب لگنچه و کلیه) و سپسیس (عفونت خون) شود. بسیاری از مراکز توصیه می‌کنند که زنان این تست را در هفته‌های ۳۵ تا ۳۷ بارداری انجام دهند.

🚹 برای انجام آزمایش‌ ها و غربالگری های مورد نیاز دوران بارداری می‌توانید به مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی به عنوان بهترین مرکز تصویربرداری در تهران مراجعه کنید. پزشکان متخصص این مرکز می‌توانند نتایج آزمایش‌ها را به دقت برای شما تفسیر کرده و در صورت وجود هرگونه نقص و نتیجه غیر طبیعی راهکارهای درمانی و پیشگیرانه را در اختیار شما قرار دهند.

برای درخواست نوبت با شماره ۰۲۱۸۸۸۹۰۰۶۵ تماس بگیرید
حتما بفرمایید از سایت تماس گرفتید تا از خدمات نوبت دهی آنلاین بهرمند شوید

خلاصه مطالب

آزمایش‌ ها و غربالگری های مورد نیاز دوران بارداری شامل تست‌های سه ماهه اول، سه ماهه دوم و سه ماهه سوم بارداری هستند. این آزمایش‌ها برای بررسی سلامت جنین و عدم وجود ناهنجاری‌های کروموزومی و ژنتیکی بسیار ضرورت دارند. خانم‌های بارداری که این آزمایش‌ها را انجام می‌دهند، معمولاً تحت مراقبت درمانی لازم قرار می‌گیرند و اگر نتایج آزمایش‌ها غیرطبیعی باشد، می‌توانند زودتر برای درمان و پیشگیری از مشکلات بعدی اقدام کنند.

برای انجام این تست‌های حساس، مراجعه به مرکز سونوگرافی و تصویربرداری معتبر بسیار اهمیت دارد تا نتایج به درستی در اختیار مادران باردار قرار گیرد. به منظور شما می‌توانید به مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی مراجعه کنید تا از خدمات ویژه این مرکز درمانی بهره‌مند شوید.

برای دانلود pdf مقاله کلیک کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

(6) دیدگاه

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * علامت گذاری شده اند

دریافت نوبت