آیا نمونه برداری از تیروئید خطرناک است؟

آیا نمونه برداری از تیروئید خطرناک است؟

🟢 برخی از افراد این سؤال را دارند که آیا نمونه برداری از تیروئید خطرناک است؟ fna یا بیوپسی تیروئید در واقع برداشتن بخشی از غده تیروئید برای بررسی ندول‌ها و گره‌های تیروئید است. در اداماه این مقاله در سایت سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی مطالعه کنید. این تست به پزشکان این امکان را می‌دهد که ناهنجاری‌های تیروئید را ارزیابی کرده و در صورت وجود هر نوع مشکل از جمله کم کاری یا پرکاری تیروئید، وجود کیست یا حتی سرطان تیروئید به موقع درمان شوند.

غده تیروئید در گردن قرار دارد و باعث تنظیم عملکرد مختلف بدن می‌شود. زمانی که پزشک برای بررسی اختلالات تیروئید اقدام می‌کند، انجام این نمونه برداری بسیار اهمیت دارد. در واقع نمونه برداری تیروئید یکی از راه‌های حیاتی برای تشخیص و درمان اختلالات تیروئید است. اما در ادامه به عوارض و خطرات احتمالی نمونه برداری از تیروئید اشاره خواهیم کرد.

🔵 خطرات احتمالی نمونه برداری از تیروئید

نمونه برداری از تیروئید یکی از راه‌های تشخیص برای برداشتن بخش کوچکی از بافت تیروئید است. بسیاری از افراد در ارتباط با خطرات این روش و عوارض آن سؤال دارند. به طور کلی این نوع نمونه برداری بسیار ایمن است. اما برخی از خطرات و عوارض احتمالی وجود دارد که بهتر است بیماران از آنها آگاهی داشته باشند. در کل خطرات و عوارض جانبی نمونه برداری از تیروئید شامل موارد زیر است:

بروز درد و ناراحتی هنگام نمونه برداری

در طول انجام بیوپسی، بیماران ممکن است ناراحتی و درد خفیفی را در ناحیه‌ای که سوزن وارد می‌شود، احساس کنند.

خونریزی خفیف

یکی از عوارض احتمالی نمونه برداری تیروئید، خونریزی است. با این وجود، معمولاً خونریزی هنگام وارد کردن سوزن، بسیار خفیف است و می‌توان آن را با فشار یا پانسمان بر روی محل fna کنترل کرد.

خطر عفونت و التهاب

زمانی که پوست بیمار هنگام نمونه برداری سوراخ می‌شود، خطر عفونت و التهاب وجود دارد. با این حال این خطر بسیار کم است و متخصصان غدد اقدامات حیاتی را برای به حداقل رساندن خطرات مربوط به بروز عفونت انجام می‌دهند.

خطرات احتمالی نمونه برداری از تیروئید | سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی
خطرات احتمالی نمونه برداری از تیروئید | سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی

آسیب‌های عصبی

در موارد بسیار نادر، نمونه برداری از تیروئید می‌تواند باعث فشار بر اعصاب اطراف غده تیروئید شود. این مورد می‌تواند منجر به درد یا ضعف موقت یا دائمی در گردن، فک و یا شانه شود.

بیشتر بخوانید: گره های تيـروئيد چیست؟

آسیب غیر عمدی بر دیگر ساختارهای گلو

زمانی که پزشک برای نمونه برداری از غده تیروئید اقدام می‌کند، ممکن است یک سری آسیب غیر عمدی به ساختارهای نزدیک غده تیروئید از جمله نای یا تارهای صوتی وارد شود. از این رو بهتر است مراحل نمونه برداری را تحت نظر پزشکان متخصص انجام دهید.

بروز پرکاری تیروئید

این آزمایش می‌تواند به صورت موقت باعث پرکاری تیروئید شود و علائمی مانند لرزش دست و لرز را به همراه داشته باشد.

نتایج منفی کاذب از نمونه برداری

در برخی موارد پزشک ممکن است بافت تیروئید را از دست بدهد یا نمونه‌ای که سرطانی و بدخیم است، به عنوان توده خوش‌خیم تشخیص داده شود. اگر نمونه برداری به درستی انجام نشود، ممکن است نتایج به صورت منفی یا نادرست نشان داده شوند.

بسیار اهمیت دارد که قبل از نمونه برداری از تیروئید با متخصصان غدد در ارتباط باشید و در مورد خطرات احتمالی آن قبل و بعد از انجام نمونه برداری اطلاعات لازم را دریافت کنید. همچنین لازم است برای دریافت نتایج دقیق، به مراکز تخصصی مراجعه کنید.

مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی مدیریت دکتر محمد حسین اخلاقی نیا به عنوان بهترین مرکز سونوگرافی رادیولوژی تهران آماده ارائه خدمات مربوط به بیوپسی تیروئید است. می‌توانید قبل از انجام این آزمایش در مورد خطرات احتمالی آن اطلاعات لازم را کسب کنید.

🔵  مراقبت‌های لازم برای پیشگیری از خطرات نمونه برداری از تیروئید

نمونه برداری از تیروئید عوارض بسیار نادری دارد و افراد در طول انجام این آزمایش فقط درد و ناراحتی کمی را احساس می‌کنند. اما برای اینکه عوارض بیوپسی تیروئید به حداقل برسد، لازم است موارد زیر را مد نظر قرار دهید:

قبل از انجام بیوپسی حتماً پزشک خود را در جریان داروهایی که مصرف می‌کنید،  قرار دهید. داروهایی مانند پلاویکس یا اوسویکس، آکابین، زیلت، آسپیرین، سلکسان، وارفارین و زالربان رقیق‌کننده خون هستند. ممکن است لازم باشد آنها را قطع کرده یا با دوز کمتری استفاده کنید.

بیوپسی تیروئید معمولاً با سوزن انجام می‌شود. اگر حساسیت و آلرژی دارید، قبل از هر چیز با پزشک خود مشورت کنید.

چنانچه دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت هستید، حتماً قبل از هر چیز پزشک خود را مطلع کنید.

اگر سابقه خونریزی از گلو داشتید، حتماً قبل از نمونه برداری تیروئید خصوص کادر پزشکی را در جریان قرار دهید.

مراقبت‌های لازم | سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی
مراقبت‌های لازم | سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی

🔵 اهمیت مراجعه به مراکز تخصصی 

 در حال حاضر مراکز مختلفی برای انجام نمونه برداری از تیروئید وجود دارد، اما بهتر است به مراکز تخصصی که دارای پزشکان غدد هستند، مراجعه کنید تا فرایند نمونه گیری تحت نظر کادر پزشکی متخصص و مجرب انجام شود.

در بسیاری از موارد پزشک به دلیل نداشتن تخصص کافی باعث از دست رفتن بافت‌های تیروئید می‌شود و نتایج نادرست و کاذب به دست می‌آید. برخی از بیماران مشکوک به سرطان تیروئید، با تشخیص نادرست، فرصت درمان را از دست می‌دهند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که قبل از انجام بیوپسی حتماً در ارتباط با مراکزی که نمونه برداری را با دستگاه‌های پیشرفته انجام می‌دهند، اطلاعات کافی به دست آورید.

🚹 مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی با مدیریت دکتر محمد حسین اخلاقی نیا با داشتن کادر پزشکی مجرب، مراحل نمونه برداری تیروئید را با دستگاه‌های پیشرفته و مدرن انجام می‌دهند. از این رو نتایج به صورت دقیق در اختیار شما قرار داده می‌شود و تفسیر آن توسط تیم پزشکی در اختیار شما قرار می‌گیرد.

برای درخواست نوبت با شماره ۰۲۱۸۸۸۹۰۰۶۵ تماس بگیرید
حتما بفرمایید از سایت تماس گرفتید تا از خدمات نوبت دهی آنلاین بهرمند شوید

خلاصه مطالب

آیا نمونه برداری از تیروئید خطرناک است؟ بیوپسی یا fna یکی از روش‌های تشخیص سلامت تیروئید است. از عوارض احتمالی این آزمایش می‌توان به خونریزی خفیف، عفونت، درد و ناراحتی در ناحیه‌ای که سوزن وارد می‌شود، اشاره کرد. برای کاهش عوارض جانبی بیشتر از جمله آسیب‌های عصبی یا آسیب به دیگر ساختارهای گلو از جمله نای و تارهای صوتی، پیشنهاد می‌کنیم به مراکز تخصصی و معتبر که این آزمایش را تحت نظر پزشکان غدد و با دستگاه مدرن انجام می‌دهند، مراجعه کنید.

مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی با مدیریت دکتر محمد حسین اخلاقی نیا از بهترین مراکز انجام سونوگرافی و رادیولوژی در تهران است. شما می‌توانید این آزمایش را با خیال راحت تحت نظر متخصصان انجام دهید. برای دریافت اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت می‌توانید با شماره‌های درج شده در صفحه اصلی تماس بگیرید.

برای دانلود pdf مقاله کلیک کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

(6) دیدگاه

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * علامت گذاری شده اند

دریافت نوبت