نمونه برداری تیروئید چیست؟

نمونه برداری تیروئید چیست؟

🟢 نمونه برداری تیروئید برای بررسی مشکلات مربوط به تیروئید انجام می‌شود. اغلب پزشکان از طریق این آزمایش بررسی می‌کنند که آیا تیروئید شما به درستی کار می‌کند یا خیر. تیروئید غده پروانه‌ای شکل در گردن است که بالای جناق سینه قرار دارد. این غده هورمون‌هایی تولید می‌کند که چندین سیستم مختلف بدن را کنترل می‌نمایند.

در واقع تیروئید مانند یک مرکز فرماندهی است که نحوه استفاده از بدن را مدیریت و کنترل می‌کند. در برخی از موارد پزشک یا متخصص رادیولوژی برای آزمایش‌های تکمیلی هنگام بررسی وضعیت سلامت تیروئید، آزمایش بیوپسی تیروئید را انجام می‌دهد تا بتواند برای درمان صحیح بافت‌های تیروئید یا گره‌هایی که بر روی آن رشد کرده‌اند، اقدام کند.

🔵 بیوپسی تیروئید چیست؟

نمونه برداری تیروئید یا fna به معنای برداشتن یک تکه غده کوچک از تیروئید یا ندول‌های تیروئید است که متخصص رادیولوژی برای نمونه بتواند آن را برای تأیید یا رد بیماری که مورد نظر وی است به آزمایشگاه پاتولوژی ارسال نموده و اطلاعات لازم را در ارتباط با وضعیت سلامت تیروئید به دست آورد.

در واقع  fna  یک روش نمونه‌ برداری است که در آن به جای برش جراحی و برداشتن بافت بدن از یک سوزن استفاده می‌کنند. در این روش یک سوزن باریک به بافت مورد نظر یا مایع وارد می‌شود و با کمک آن از بافت یا مایع نمونه برداشته خواهد شد.

بیوپسی تیروئید چیست؟
بیوپسی تیروئید چیست؟

این روش بسیار ایمن است و نسبت به روش جراحی با عوارض بالا ارجحیت دارد. این آزمایش معمولاً از طریق هدایت سونوگرافی انجام می‌شود تا به شکل دقیق از محل مورد نظر نمونه برداری شود. اگر سونوگرافی انجام نشود، ممکن است نمونه مورد نظر هیچ جواب دقیقی برای پزشک نداشته باشد.

بیشتر بخوانید: بهترین مرکز آزمایش غربالگری در غرب تهران

🔵 تجویز بیوپسی تیروئید برای چیست؟

در غده تیروئید یک سری توده بسیار معمول به نام ندول وجود دارد. این توده‌ها اگرچه سری باعث ایجاد یک سری مشکلات در فرد می‌شوند، اما سرطانی نیستند. در برخی از موارد ممکن است غده تیروئید دچار افزایش سایز شود که پزشکان آن را گواتر می‌نامند و ممکن است به درمان احتیاج داشته باشد. اما به این معنی نیست که فرد دچار سرطان شده است.

پزشک قبل از تجویز بیوپسی، احتمالاً برای بیمار یک سری آزمایش خون و تصویربرداری تجویز می‌کند و پس از این آزمایش‌ها و تصویربرداری‌ها اگر نیاز احساس کرد که بیمار نیاز به نمونه برداری تیروئید دارد، آن را تجویز خواهد کرد.

🔵 تفسیر نتایج fna 

جواب نمونه برداری تیروئید در برخی موارد نشان دهنده گواتر و ندول‌ها است، ولی خطری ایجاد نمی‌کند و پزشک برای اطمینان، نمونه برداری تیروئید را انجام می‌دهد. اگر پاسخ نمونه برداری تیروئید یک مشکل جدی را نشان دهد، می‌تواند به علت بیماری‌های زیر باشد:

گره‌ها یا ندول‌های سالید: این توده‌ها خوش‌خیم بوده، ولی باید نوع آنها در نمونه برداری مشخص شود.

وجود کیست در غده تیروئید: کیست‌ها توده‌های پر از مایع هستند که باعث درد در ناحیه گلو می‌شوند یا اینکه فرو بردن غذا و قورت دادن را مشکل می‌سازد.

بیماری پرکاری تیروئید: بیماری گریوز باعث بزرگ شدن غده تیروئید می‌شود. در این شرایط مقدار زیادی هورمون از تیروئید ترشح می‌شود.

بیماری هاشیموتو: در این عارضه سلول‌های ایمنی به غده تیروئید حمله ور می‌شوند و هورمون کمتر از حد طبیعی تولید می‌کنند و متورم خواهد شد.

عفونت: که باعث درد و تورم در غده تیروئید می‌شود.

ندول‌های بزرگ گواتر: این عارضه مشکلات زیادی برای بیماران به وجود می‌آورد، از جمله اینکه نفس کشیدن برای بیمار سخت می‌شود و نمی‌تواند غذا را به درستی بجود و قورت دهد.

ندول‌های سمی یا گواتر: ندول های سمی سرطانی نیستند و باعث می‌شود که غده تیروئید بسیار زیادتر هورمون ترشح کند.

سرطان تیروئید: که در ده درصد مواقع ممکن است برای فرد ایجاد شود و با نمونه برداری مشخص می‌شود که آیا سرطان خوش‌خیم یا بدخیم است.

🔵 چه زمانی به انجام نمونه برداری تیروئید نیاز است؟

با توجه به اینکه نمونه برداری تیروئید می‌تواند نشان دهنده مشکلات مربوط به تیروئید باشد، اما لازم نیست پزشک برای بررسی بیماری‌های تیروئیدی آن را انجام دهد. مثلاً در بیماری گریوز، از طریق آزمایش خون و تصویربرداری باید دلایل کافی برای بیماری پیدا شود و دکتر رادیولوژی بگوید که شما دچار این بیماری هستید یا خیر.

دکتر رادیولوژی ممکن است بخواهد که هر ندول تروئید که بزرگتر از یک سانتی متر است را بررسی کنید. به خصوص اگر ندول جامد، سفت و دارای مرز مشخصی در تصویربرداری نباشد.

اگر بیمار درد زیادی داشته و تیروئید به سرعت در حال رشد باشد، ممکن است دکتر رادیولوژی بدون وجود ندول تیروئید هم بخواهد نمونه برداری را انجام دهد. پس از تفسیر نتایج در اختیار افراد قرار می‌گیرد. 


چه زمانی به انجام نمونه برداری تیروئید نیاز است؟

چه زمانی به انجام نمونه برداری تیروئید نیاز است؟

🔵 نمونه برداری تیروئید در مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی

مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی به عنوان تخصصی‌ترین مرکز تصویربرداری، با همکاری پزشکان متبحر با استفاده از پیشرفته‌ترین تجهیزات و از طریق انجام تشخیص توده‌های سرطانی و غیر سرطانی برای درمان توده‌های تیروئید به بیماران کمک می‌کند. 

این مرکز آمادگی دارد همه اقدامات مربوط به بیهوشی و انجام آزمایش‌ها و مراحل تصویربرداری را با حضور و مراقبت دائمی متخصص بیهوشی ارائه کند. با استفاده از این روش مراجعان از بابت درد ناشی از اقدامات تشخیصی و درمانی هیچگونه نگرانی نخواهند داشت. جهت انجام بیوپسی تیروئید می‌توانید به در مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی کافی است با شماره‌های مندرج در صفحه اصلی تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

خلاصه مطالب

نمونه برداری تیروئید برای تشخیص عملکرد صحیح غده تیروئید انجام می‌شود. fna یک روش نمونه برداری است در آن به جای برش جراحی و برداشتن بافت بدن، معمولاً از یک سوزن استفاده می‌کنند. در این روش یک سوزن باریک به بافت مورد نظر وارد می‌شود و از طریق آن از بافت یا مایع نمونه برداری‌های لازم صورت می‌گیرد.

این آزمایش عوارض خاصی ندارد و نسبت به روش جراحی کارآمدتر است. برای انجام نمونه برداری بیوپسی تیروئید می‌توانید به مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی با مدیریت دکتر محمد حسین اخلاقی نیا مراجعه کنید. تفسیر دقیق نتایج این آزمایش‌ نیز در سریع‌ترین زمان در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

برای دانلود pdf مقاله کلیک کنید.

5/5 - (3 امتیاز)

(6) دیدگاه

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * علامت گذاری شده اند

دریافت نوبت